عمل تنگ کردن یا رفع گشادی واژن پس از زایمان

زایمان، کشیدگی کانال زایمان و پوشش داخلی واژن را به دنبال دارد که به کاهش تنوس (تون) و قدرت دیواره‌های واژن می‌انجامد. واژن کشیده شده باعث می‌شود زن و مرد هنگام مقاربت جنسی احساس و سایش کمتری داشته باشند و به مرور دچار نارضایتی جنسی شوند.

نوزاد هنگام تولد از دهانه رحم می‌گذرد و از واژن، یا همان کانال زایمان، بیرون می‌آید. ورودی واژن باید به حد کافی کشیده شود تا نوزاد بتواند متولد شود.

بسیاری از بانوان پس از زایمان با گشادی، شل شدن یا خشکی غیرطبیعی واژن مواجه می‌شوند، واژن پهن‌تر از سابق به نظر می‌رسد و کبود یا متورم می‌شود. چنین حالتی طبیعی است و ورم و گشادی چند روز پس از زایمان به‌تدریج از بین می‌رود. بااین‌حال احتمال دارد واژن پس از زایمان کاملاً به شکل پیشین خود بازنگردد.

علت‌ها و دلایل گشادی واژن


زایمان

زایمان یکی از شایع‌ترین علل گشاد شدن واژن محسوب می‌شود. نوزاد در مقایسه با دیگر اجسام عبور کننده از واژن حجم بیشتری دارد، بنابراین دور از انتظار نیست که تولد نوزاد منجر به گشادی واژن شود. اگرچه واژن بسیاری از مادران پس از چند هفته به حالت طبیعی بازمی‌گردد. در اصل عامل واقعی گشادی واژن ترومایی (آسیبی) است که مادر در طول زایمان متحمل آن می‌شود. اگر فرایند زایمان به‌خوبی طی شود و نوزاد بدون مشکل خارج گردد و زایمان هیچ‌گونه عوارضی نداشته باشد، به‌احتمال‌زیاد واژن پس از طی شدن دوران معمول بهبود، به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.

مشکلات هورمونی و سوءتغذیه

وجود مشکلات هورمونی مانند یائسگی ناشی از افزایش سن یا بالا بودن میزان هورمون تستوسترون نیز گشادی واژن را در پی دارد. این مشکلات معمولاً خشکی واژن و دخول دردناک را به دنبال دارد و احتمال گشادشدن واژن را افزایش می‌دهد.

سوءتغذیه نیز یکی از علل گشادی واژن است، چون واژن در چنین شرایطی انرژی لازم را دریافت نمی‌کند. بدن مجبور می‌شود در صورت دریافت نکردن مواد غذایی کافی، دوباره از همین مواد برای زنده ماندن استفاده کند. واژن نیز مانند دیگر اعضا بدن از سوءتغذیه آسیب می‌بیند، چون ویتامین، مواد معدنی و کالری کافی برای نگه‌داشتن آن در شکل مناسب وجود ندارد. درنتیجه دیواره‌های واژن، قدرت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و با افتادگی، شل شدن و گشادی واژن مواجه می‌شویم.

سن

بانوان مسن پس از یائسگی غالباً در اثر مشکلات هورمونی با گشادی واژن روبرو می‌شوند، البته سن تنها یکی از علل گشادی واژن است. زایمان، در سنین قبل از یائسگی، نیز گشادی واژن را به دنبال دارد. همان‌طور که پوست، علی‌رغم مراقبت فراوان، سرانجام شل و افتاده خواهد شد، دیواره‌های واژن نیز از گذر زمان در امان نخواهد بود. گشادی واژن ناگزیر اتفاق خواهد افتاد و برخی بانوان شدیدتر این مشکل را تجربه خواهند کرد.

عوامل ارثی

اما آخرین دلیل رایج گشاد شدن واژن را باید طبیعت و عوامل ارثی قلمداد کنیم. واژن برخی بانوان در اثر عوامل ارثی از دوران بلوغ گشاد است و آنان از همان بدو جوانی گمان می‌کنند که باید تا پایان عمر با این مشکل کنار بیایند.

نگران نباشید، گشادی واژن در هر سنی قابل درمان است. هیچ زنی مجبور نیست مشکل گشادی واژن را تا پایان عمر تحمل کند، فقط کافی است، راهکار مناسب را جستجو کند.

تنگ کردن واژن پس از زایمان


محکم کردن عضله‌ها و اسفنکترها با افزایش کنترل روی قدرت انقباضی، نزدیکی را لذت‌بخش‌تر می‌سازد و عوارض نامطلوبی چون بی‌اختیاری ادراری را از بین می‌برد. تمرین‌های تنگ کردن واژن، که از آن‌ها با اصطلاح‌ نرمش کگل، عجانی و بازآموزی اسفنکتر نیز یاد می‌شود، برای به دست آوردن مجدد تنوس عضلانی از دست رفته مؤثر است و عضله‌های کف لگن را نیز تقویت می‌کند. بااین‌حال مزایای تمرین‌های واژن در اکثر موارد، به‌ویژه پس از زایمان چندقلو، محدود است. خوشبختانه با انجام عمل زیبایی واژن مانند واژینوپلاستی یا جراحی زیبایی واژن می‌توان این مشکل را برطرف نمود.

عمل جراحی واژن همواره با خطرهای احتمالی گوناگونی چون عفونت، واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های ناشی از داروهای خاص، خونریزی شدید و در موارد حاد مرگ، همراه است. حال‌آنکه اگر تنگ کردن واژن با استفاده از لیزر مونالیزا تاچ که تنگ کننده واژن است، به‌ویژه بر روی مادران جوان، انجام شود، خاصیت ارتجاعی و قدرت واژن به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

جوان‌سازی واژن با لیزر مونالیزا تاچ، عملی غیرتهاجمی، ایمن و بسیار کارآمد برای محکم کردن عضله‌های واژنی به شمار می‌رود که پس از زایمان یا در پی‌آمد افزایش طبیعی سن، کشیده و شل شده‌اند.

مونالیزا تاچ: رویکردی نوین برای تنگ کردن واژن


لیزر مونالیزا تاچ در عملی ایمن، موفقیت‌آمیز و راحت برای تنگ کردن واژن و جوان‌سازی پوست ناحیه تناسلی بانوان به کار برده می‌شود. مزیت اصلی لیزر واژینال غیرجراحی و بدون درد، افزایش قدرت، ارتقا کیفیت و سلامت واژن است. با تقبل هزینه عمل تنگ کردن واژن با این تکنولوژی منحصربه‌فرد، که یگانه سیستم لیزری ترکیب‌کننده لیزر فرکشنال CO2 و رادیوفرکوئنسی است، یکی از نوین‌ترین درمان‌های فرج ـ واژن ارائه میگردد که به موجب آن تولید کلاژن توسط بافت دیواره واژن به‌منظور بهبود عملکرد و گردش خون به‌آرامی تحریک می‌شود، بدون آن‌که بیمار دچار کوچک‌ترین اثر جانبی نامطلوبی بشود.

روش تأثیرگذاری لیزر

در اثر نفوذ نور لیزر در دیواره واژن زیبا ، واکنش غیرتهاجمی فوتوترمالی برانگیخته می‌شود که تنگ و منقبض شدن بافت و دیواره واژن را در پی دارد. این تأثیرگذاری از تحریک کلاژن زیرپوستی نشأت می‌گیرد که به موازات افزایش سن به‌تدریج پایین می‌افتد و به آتروفی واژن دامن می‌زند. لیزر مونالیزا تاچ با هدف بازیابی کلاژن و قدرت دیواره‌های واژن طراحی شده است و مزایای زیر را برای بسیاری از بانوان به ارمغان می‌آورد:

  • راحتی بیشتر
  • نزدیکی لذت‌بخش‌تر و افزایش رضایت جنسی
  • آب‌رسانی بهتر واژن و از بین رفتن مشکل خشکی آن
  • کاهش خارش، خشکی و عفونت واژن
  • کاهش مشکل بی‌اختیاری ادراری

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی عملکرد لیزر مونالیزا تاچ کلیک کنید.

برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود درباره‌ی لیزر مونالیزا تاچ به بخش پرسش و پاسخ مراجعه فرمایید.