واریس، علت، علائم و درمان با لیزر

عدم گردش صحیح خون در بدن منجربه تجمع خون در سیاهرگ‌ها و در نهایت تورم رگ‌ها می‌شود. رگ‌های متورم و قابل مشاهده در اصطلاح رگ‌های واریس پا گفته می‌شود. با وجود این‌که بروز رگ‌های واریسی بیشتر در پاها و ران‌ها شایع است اما این بیماری ممکن است در هر قسمت از بدن رخ دهد. رگ‌های واریسی بزرگ قابل رویت، متورم، قابل لمس، انحنایی، بزرگ و مسطح هستند. (قطر آن‌ها معمولا بیش از 4 میلی‌متر است). رگ‌های واریسی گاهی‌ اوقات با موی‌رگ‌های نازک قرمز تحت عنوان رگ‌های عنکبوتی کوچک در سطح پوست ظاهر می‌شوند. این رگ‌ها کوتاه، نازک به‌صورت خوشه‌ای و یا مارپیچ بوده و معمولا قابل لمس نیستند. پزشکان اغلب چنین رگ‌های واریسی را با لیزر درمان می‌کنند.

بروز رگ‌های واریس ممکن است در هر سنی و در هر جنسیتی (زنان و مردان) رخ دهد اما در زنانی که تازه زایمان کردند و افراد مسن بیشتر مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که بیماری واریس بیماری بسیار شایعی بوده و عواملی نظیر سوابق خانوادگی و افزایش سن می‌تواند احتمال ابتلا به این ناهنجاری را افزایش دهد. سایر عواملی که خطر بروز رگ‌های واریس را افزایش می‌دهند شامل:

• عدم تحرک در زندگی
  • افزایش وزن
  • ایستادن طولانی‌ مدت
  • بارداری

متخصصین ما در کلینیک لیزر مونالیزا بعد از بررسی و علائم بیماری درمان مناسب را به شما پیشنهاد می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با روش درمانی واریس یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02182499623 و 02182499624 تماس حاصل فرمایید .

علل

هنوز علت دقیق واریس و سیاهرگ‌های عنکبوتی در پا مشخص نشده‌است. در برخی موارد، فقدان یا ضعف دریچه‌های سیاهرگ ممکن است موجب اختلال در گردش خون وریدی ( جریان خون در رگ‌ها) و در نهایت واریس پا شود. رگ‌های بزرگ‌تر دارای دریچه‌های یک‌طرفه‌ هستند. نقش عمده دریچه‌ها در سیاهرگ‌ها این است که خون وریدی را به سمت قلب هدایت کرده و مانع بازگشت و تجمع آن می‌شوند. دریچه‌ها بیشتر در سیاهرگ‌های رخنه‌کننده و برخی از سیاهرگ‌های‌عمیق قرار دارند. یکی دیگر از علت‌های تجمع خون در رگ‌ها ضعیف بودن دیواره رگ‌ها شناخته شده‌است. گاهی دیواره رگ‌های خونی ممکن است ضعیف‌تر از حالت عادی شده و منجر به افزایش حجم خون و در نهایت واریس رگ‌ها شود. رگ‌های واریسی ممکن است ناشی از برخی بیماری‌ها نیز باشد. البته این حالت کمتر رایج است. بیماری‌هایی که می‌توانند منجر به بروز رگ‌های واریس پا شوند عبارتند از:

• فلبیت (التهاب رگ‌های خونی)
    لخته خون یا هر نوع انسداد جریان خون در رگ‌ها
  • ناهنجاری مادرزادی رگ‌ها

بیماری واریس یک بیماری پیشرفته است و معمولا قابل پیشگیری کامل نیست. با این وجود در برخی موارد، رعایت مواردی نظیر پوشیدن جوراب‌های محافظ، حفظ وزن طبیعی و ورزش‌های منظم می‌تواند نتیجه‌بخش و مفید باشد.

علائم واریس پا

واریس در بسیاری از افراد فاقدعلائم فیزیکی می‌باشد. اما با این‌ وجود بیشتر بیماران معمولا نگران دیده شدن رگ‌های واریس و از دست دادن زیبایی ظاهر پاهای خود هستند. علائم رگ‌های واریس پا شامل:

• گرفتگی عضلات پا
  • خارش
  • خستگی مفرط

برخی افراد ممکن است از درد خفیف و احساس فشار ناشی از رگ‌های واریسی در پاها شکایت کنند. از علائم نسبتا شایع اما بسیار حاد واریس پا می‌توان به خونریزی، ترومبوفلبیت (تشکیل لخته خون در رگ‌های واریسی) زخم‌های پوستی، آماس پوستی دردناک و درماتیت استازیس (اگزما پوستی) اشاره کرد. در بیماری واریس پا که اغلب برای مدت طولانی بیمار را درگیر خود می‌کند، ممکن است ضایعات فیبروتیک یا زخم در پوست ظاهر شده و تغییرات پوستی درخشان نزدیک وریدهای پوستی مشاهده شود. چنین عوارض ناشی از واریس باید در اسرع وقت توسط پزشک بررسی و درمان شود.

مزایای درمان واریس

احساس بهتر نسبت به‌ ظاهر

با درمان رگ‌های واریسی دیگر نیازی به استفاده از کانسیلرها (پوشاننده رگ‌ها) نبوده و می‌توان با خیال راحت شلوارک و لباس‌های موردعلاقه را پوشید. از دیگر مزایای درمان واریس این است که افراد هنگام رفتن به بیرون وقت کمتری را صرف آماده شدن کرده و اعتماد به‌نفسشان افزایش خواهد یافت. مهمتر از همه این‌که دیگر نگران دیده شدن رگ‌ها و توجه افراد نسبت به پاهای خود نخواهند شد.

احساس درد کمتر

در صورتی که رگ‌های واریسی موجب ناراحتی شوند با درمان آن‌ها می‌توان از درد ناشی از واریس رهایی یافت. در چنین شرایطی پزشکان با کمک سونوگرافی ناحیه درمان، می‌توانند تمام رگ‌ها را تشخیص و بررسی کنند. این روش کمک می‌کند تا رگ‌های واریسی که از روی پوست قابل مشاهده هستند در نطفه از بین رفته و درمان شوند. از این طریق نه‌تنها رگ‌هایی که از روی پوست قابل رویت هستند و ممکن است ناشی از عوامل نهفته باشند بلکه تمام رگ‌های واریسی قابل درمان هستند.

خواب بهتر در شب

اگر در طول شب به‌دلیل درد پاها از خواب بیدار می‌شوید و دوست دارید جهت کاهش درد، پاها را به اطراف چرخانده یا تکان دهید احتمالا به سندروم پای بی‌قرار مبتلا شده‌اید. از آن‌جایی که این بیماری موجب مداخله در خواب می‌شود از آن به بیماری اختلال خواب نیز اشاره می‌شود.

افزایش تحرک

رگ‌های واریسی اغلب به‌دلیل ایجاد تورم موجب اختلال در حرکات طبیعی می‌شوند. بنابراین دامنه تحرک و فعالیت بسیاری از افراد فعال اغلب به‌دلیل بروز رگ‌های واریسی در پاها کمتر می‌شود. یکی از مزایای درمان واریس رفع تورمی است که علت اصلی کاهش تحرک شناخته شده و درنهایت انجام کارها و فعالیت‌هایی است که فرد قبل از ابتلا به بیماری در زندگی شخصی خود انجام می‌داد.

یکی از راه‌های تشخیص و ارزیابی رگ‌های واریسی معاینه فیزیکی بیمار توسط پزشک است. در طول جلسه معاینه پزشک ممکن است با طرح سوالات مختلفی در خصوص سوابق خانوادگی ابتلا به واریس، مدت زمان ابتلا، علائم و هرگونه نشانه‌ی بدترشدن یا گسترش بیماری درمان را آغاز کند. قد، وزن و سایر شرایط پزشکی بیمار باید کاملا مورد ارزیابی قرار گیرند. علاوه‌بر این، جهت تشخیص دقیق، معاینه کلی و معاینه با دست (لمس رگ) و بررسی هرگونه خونریزی یا زخم معمولا از اقداماتی است که در جلسه معاینه انجام می‌شود. ایستادن به‌مدت 5 تا 10 دقیقه موجب نمایان شدن بیشتر رگ‌های واریسی می‌شود. این کار کمک شایانی به ارزیابی رگ‌های واریسی می‌کند. سونوگرافی داپلکس تاثیر چشمگیری در ارزیابی رگ‌های واریسی دارد. اولتراسوند یا به‌عبارتی سونوگرافی کمک می‌کند تا پزشک بتواند رگ‌های معیوب را تشخیص و رگ‌هایی که نیاز به مداخله دارند را شناسایی کند. با کمک سونوگرافی داپلر (روشی است که جهت ایجاد تصویر از رگ‌های خونی و هرنوع انسداد در جریان خون بکار می‌رود) می‌توان اطلاعات بیشتری در زمینه وضعیت رگ‌ها و جریان خون در دریچه‌های سیاهرگ‌های رخنه‌کننده و عمیق کسب کرد. این اطلاعات زمانی‌ که نیاز به جراحی یا سایر روش‌های درمانی باشد ضرورت می‌یابند.

درمان واریس پا با لیزر

سیاهرگ‌ها و رگ‌های واریسی پا را می‌توان با تاباندن نورحاصل از لیزر در سطح پوست درمان کرد. انرژی حاصل از لیزر موجب از بین رفتن رگ‌های خونی کوچک در سطح پوست می‌شوند. نتایج حاصل از لیزرتراپی در بین بیماران متغیر بوده و جهت دستیابی به نتیجه مطلوب ممکن است نیاز به درمان‌های متعددی باشد. لیزرتراپی از آن‌جایی که بدون تزریق سوزن و کاتتر انجام می‌شود درمقایسه با روش‌هایی نظیر اسکلروتراپی و خارج کردن رگ‌های واریسی از طریق جراحی،‌ کم‌تهاجمی‌تر می‌باشد. یکی از مشکلاتی که ممکن است بیمار در درمان با لیزر مواجه شود تغییر رنگ موقت پوست است. رگ‌های واریسی بزرگ‌تر ممکن است با روش لیزر اندوونوس یا جراحی لیزر درمان شوند. در این روش یک لوله بزرگ به نام کاتتر داخل ورید منتقل می‌شود.

درمان واریس چگونه انجام می‌شود؟

درمان وریدی لیزر که در مطب پزشک یا کلینیک و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود بیشتر از 1 ساعت به‌طول نمی‌انجامد. در طول این روش درمانی، پرتوهای متمرکز نور لیزر رگ‌های معیوب و تحت درمان را مورد هدف قرار می‌دهد. از آن‌جایی که نور به‌صورت متمرکز می‌باشد باید مراقب بود تا آسیبی به پوست، بافت و رگ‌های اطراف وارد نشود. گرمای حاصل از لیزر موجب از بین رفتن رگ‌ها می‌شود. معمولا ظرف 4 تا 6 هفته رگ‌ها جذب بدن و ناپدید می‌شوند.

بعد از درمان

معمولا 30 تا 60 دقیقه بعد از درمان بیمار می‌تواند راه برود و به فعالیت‌های خود ادامه دهد. پاها ممکن است کمی کبود شوند اما خوشبختانه کبودی پاها موقت بوده و اغلب ظرف 2 هفته از بین می رود.

آیا لیزرتراپی دردناک است؟

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد در لیزردرمانی ناحیه موردنظر با داروهای بی‌حسی به‌صورت موضعی بی‌حسی می‌شود. در طول درمان و با گرم شدن لیزر ممکن است بیمار احساس سوزش خفیفی داشته باشد. امروزه بیشتر لیزرها مجهز به سیستم خنک‌کننده هستند که با پیشگیری از گرم شدن نوک لیزر مانع از سوختگی و آسیب ناحیه درمان می‌شوند.

پیشگیری رگ‌های واریسی ممکن است با روش های مختلفی نظیر بلند کردن متناوب پاها، اجتناب از ایستادن‌های طولانی مدت و پوشیدن جوراب‌های واریس انجام شود. شایان ذکر است که ورزش منظم و کنترل وزن نیز در این امر بی‌تاثیر نیست. اقدامات ذکر شده کمک شایانی به پیشگیری یا کند شدن سرعت بروز رگ‌های واریسی می‌کند.