مشکلات واژن پس از یائسگی (آتروفی واژن): درمان، علائم و علت

تقریباً 50 درصد بانوان پس از یائسگی از علائم معمول آتروفی دستگاه تناسلی و تأثیرگذاری آن بر مقاربت و کیفیت زندگی خود شکایت دارند. اما خوشبختانه لیزر مونالیزا تاچ،  تحولی اساسی را در درمان این ناراحتی ایجاد کرده است و علائم یائسگی در زنان پس از تنها یک جلسه درمان بهبود می‌یابد.

دستگاه تناسلی زنانه نیز مانند دیگر اندام‌های بدن از گزند تغییرات ناشی از گذر زمان مصون نیست. تغییرات بافت واژن و فرج (پوست اطراف دهانه واژن) را که پس از توقف گردش استروژن رخ می‌دهد، آتروفی واژن – مهبل گویند. این ناراحتی اکثراً پس از یائسگی و همچنین در بانوانی بروز می‌یابد که به دلیل تحت درمان سرطان بودن، دچار یائسگی زودرس می‌شوند. خوشبختانه تخصص یافتن در زمینه درمان این عارضه مورد استقبال بسیاری از بانوان فعال اجتماعی و جوان قرار گرفته است.

علائم جسمی و روانی آتروفی واژن

علائم عفونت زنان و مشکلات واژن ممکن است به طور همزمان بروز بیابد یا نیابد و گاهی به صورت زیر تجربه می‌شود:

• خشکی و خارش واژن
  • احساس سوزش دهانه واژن و تحریک واژن
  • زخم دهانه واژن
  • مقاربت‌های دردناک (دیسپارونی یا نزدیکی دردناک)
  • درد واژن یا مهبل

علائم آتروفی واژن تأثیر نامطلوبی را بر روی زندگی بیمار چه از لحاظ جسمی و چه از نظر روحی به‌جا می‌گذارد و روابط جنسی وی را مختل می‌سازد.

علت‌ها و دلایل آتروفی واژن

آتروفی واژن غالباً پی‌آمد تغییرات هورمونی همراه با یائسگی و از علائم یائسگی در زنان است، البته گاهی کاهش تولید استروژن در اثر عواملی چون درمان‌های خاص سرطان، مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی، عمل جراحی برداشتن تخمدان، یائسگی اجباری یا شیردهی، نیز منجر به این ناراحتی می‌شود. کاهش شدید میزان هورمون‌ها باعث باریک شدن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست واژن می‌شود. لغزندگی واژن نیز در اثر کاهش خونرسانی بسیار کمتر می‌شود و تعادل طبیعی pH این ناحیه به هم می‌خورد.

چه کسانی در معرض خطر اختلالات واژن (آتروفی واژن) هستند؟

بیش از 40 درصد بانوان در دوران یائسگی و پس از آن، به دلیل ابتلا به آتروفی واژن، تمام علائم اشاره شده در بالا، یا دست کم شماری از آن‌ها را تجربه می‌کنند. به علاوه بانوان جوان‌تری که مدت طولانی قرص ضدبارداری مصرف کرده‌اند، مادران شیرده و یا مادرانی که زایمان دشوار یا سریعی داشته و محل عجان (پرینیوم یا میان دوراه) نیاز به ترمیم گسترده داشته و جای زخم باقی مانده است، نیز با چنین علائمی مواجه می‌شوند.

حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به سرطان سینه نیز از آتروفی واژن رنج می‌برند و متأسفانه نامناسب بودن درمان جایگزینی هورمون برای قریب به اتفاق بیماران، به این معنا است که هیچ درمان کارآمدی برای این علائم وجود ندارد.

درمان‌های موجود برای آتروفی واژن

دگرگون ساختن سبک زندگی به منظور مراقبت بیشتر از فرج و استفاده از پمادها و کرم‌های درمانی مانند کرم بدون بو حایل یا درمان جایگزینی هورمون موضعی (HRT ـ کرم استروژن واژن) در صورت عدم منع مصرف، برای رفع این عارضه مفید است.

کارآمدی درمان‌های موجود به پایبندی بیمار به پروتکل‌های درمانی بستگی دارد. به علاوه اثر این درمان‌ها ماهیتاً کوتاه مدت است و مزایا و فواید آن در صورت توقف استفاده از بین خواهد رفت و علائم مجدداً بروز خواهد یافت.

لیزر مونالیزا تاچ در مقایسه با درمان‌های پیش گفته، به رفع بعضی از مشکلات مولد آتروفی واژن می‌پردازد. بنابراین اثر آن به دلیل حل مسائل اصلی و زیربنایی، ماندگاری بیشتری دارد و صرف نظر از اعمال انجام شده توسط بیمار، کارآمدی خود را حفظ خواهد کرد.

درمان با لیزر مونالیزا تاچ برای بیمارانی بسیار مفید است که یا خود پیش از این به سرطان سینه مبتلا بوده‌اند یا سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده‌شان وجود دارد و به همین دلیل ممکن است درمان جایگزینی هورمون برای‌شان مناسب نباشد و ضمناً تاکنون درمان دیگری برای رفع علائم آتروفی واژن بر روی آنان موفقیت‌آمیز نبوده است.

درمان آتروفی واژن با لیزر مونالیزا تاچ

دستگاه لیزر مونالیزا تاچ ، پیشرفته‌ترین درمان غیرتهاجمی آتروفی واژن است و می‌توان آن را بهترین درمان این ناراحتی به شمار آورد. درمان با لیزر با هدف جوان سازی مجدد کامل واژن برای درمان هر گونه ناراحتی، از بی اختیاری جزئی ادراری و نزدیکی دردناک تا درد و خشکی واژن طراحی شده است.

لیزر مونالیزا یا لیزر واژن تاچ با فعالسازی فیبروبلاست‌های غشا مخاطی واژن، تولید کلاژن را تحریک می‌کند. تراوایی بافت‌ها و انتقال آب و مواد مغذی از مویرگ‌ها نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه میزان آب غشا مخاطی واژن بیشتر می‌شود. به علاوه لیزر واژن تولید ترشحات واژن را تحریک می‌کند و به درمان خشکی واژن کمک می‌کند. بیماران برای اطلاع از هزینه لیزر واژن باید به پزشک مراجعه نمایند.

نحوه تاثیرگذاری لیزر مونالیزا تاچ برای درمان آتروفی واژن

درمان با لیزر مونالیزا تاچ، درمانی سریع و مؤثر است که از صدها ستون بسیار کوچک انرژی لیزر برای تحریک بازسازی طبیعی بافت واژن بهره می‌گیرد. بازسازی بافت جدید دیواره‌های واژن پس از تنها 30 روز از گذشت درمان، ساختار قوی‌تری را ایجاد می‌کند و غشاء مخاطی محافظ حجم، جذب آب و خاصیت ارتجاعی را بهبود می‌دهد، آن هم بدون این که بیمار با عوارض جانبی درمان‌های قدیمی روبرو شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه کار لیزر مونالیزا تاچ به مقاله لیزر مونالیزا تاچ مراجعه کنید.

مزایای لیزر مونالیزا تاچ در درمان آتروفی واژن

ترمیم و بازگرداندن عملکرد واژن به حالت طبیعی، از مزایای درمان با لیزر مونالیزا تاچ است که به مقابله و رفع علائم ناشی از آتروفی واژن کمک می‌کند. این درمان، درد، تحریک و خارش دهانه واژن ناراحت کننده را از بین می‌برد و کلاژن موجود در دیواره‌های واژن را برای آبرسانی مجدد و بهبود عملکرد بافت تحریک می‌کند. از این گذشته اعتماد به نفس بیمار پس از بهبود علائم افزایش می‌یابد و می‌تواند مانند گذشته از روابط جنسی خود لذت ببرد.

اگر به دلیل تغییرات هورمونی فیزیولوژیک از آتروفی واژن رنج می‌برید، درمان با لیزر مونالیزا تاچ می‌تواند نجات دهنده شما از این وضعیت ناخوشایند باشد.