زگیل؛ علت و درمان با لیزر

زگیل‌ها برآمدگی‌هایی هستند که روی پوست شما ایجاد می‌شوند. اگرچه زگیل‌ها به طور کلی خطرناک نیستند، اما ظاهری نازیبا دارند و واگیردار هستند. همچنین زگیل‌ها می‌توانند دردناک باشند. اگر خوش شانس باشید، ممکن است مبتلا به نوعی زگیل شوید که خود به خود از بین می‌رود، اما برای رهایی از اکثر زگیل‌ها به درمان پزشکی نیاز دارید. لیزر درمانی یکی از راه‌هایی است که پزشک یا متخصص پوست می‌تواند با استفاده از آن زگیل‌های شما را از بین ببرد.

آیا تا به حال روی پوست خود زگیل داشته‌اید و یا در حال حاضر زگیل دارید؟ زگیل یک برآمدگی کوچک، سخت و خوش خیم روی پوست است که توسط نوعی ویروس ایجاد می‌شود و تعیین و تشخیص دقیق نوع زگیل به انجام یک برنامه ریزی دقیق برای درمان، کمک می‌کند. پزشکان با تجربه ما در کلینیک لیزر مونالیزا به شما در درمان زگیل کمک می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت نوبت با شماره‌های 02182499623 و 02182499624 تماس حاصل فرمایید.

علل

زگیل‌ها در اثر عفونت با ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. بیش از 100 نوعویروس پاپیلوما وجود دارد. برخی از انواع ویروس پاپیلوما سلول‌های دستگاه تناسلی و مخاط دهان را آلوده می‌کنند و توده‌های زیادی تولید می‌کنند که بعضی از آنها ممکن است سرطانی شوند. دیگر انواع پاپیلوما ویروس مسئول ایجاد زگیل‌های پوستی خوش خیم هستند که با سرطان ارتباطی ندارند. اگر چه زگیل‌ها واگیردار هستند، اما این که تنها یکی از اعضاء خانواده به زیگیل مبتلا باشد، امری غیر رایج و غیر معمول نیست. علاوه بر این، زگیل اغلب فقط روی یک قسمت از بدن (مانند دست یا پا) تأثیر می‌گذارد، اما می‌توانند در صورت سر باز کردن و ایجاد زخم به مناطق دیگر بدن نیز گسترش پیدا کنند. شکلی که توسط عفونت زگیل ایجاد می‌شود بستگی به نوع ژنتیک ویروس زگیل و محل آناتومی آن دارد. به عنوان مثال، همان نوع ویروسی که باعث ایجاد زیگیل رایج روی دست می‌شود، ممکن است موجب ایجاد زگیل‌های کف پا شود.

علائم زگیل

انواع آشنایی از زیگیل به شکل دندانه‌ای در پشت انگشتان دست، انگشتان پا و زانو وجود دارد. این زگیل‌ها اغلب دارای نقاط کوچک سیاه روی سطوح خود هستند که نشان دهنده مویرگ‌های ترومبوز (لخته شده) چندگانه می‌باشند. این نقطه‌ها زگیل‌های دانه‌ای نامیده می‌شوند.

• زگیل‌های پا روی سطح کف پا یافت می‌شوند. زگیل‌های مشابه این نوع در کف دست‌ها (زگیل‌های کف دست) نیز یافت می‌شوند. زگیل‌های کوچک که به صورت خوشه‌های روی سطح کف پا رشد می‌کنند، زگیل‌های موزائیکی نامیده می‌شوند.
  • زگیل‌های تخت (هموار) ممکن است روی صورت، پاها و سایر قسمت‌های بدن اغلب در تعداد زیاد ایجاد شوند.
  • زگیل‌های پری اونگوال به صورت زگیل‌های اطراف یا زیر ناخن نمایان می‌شوند.
  • زگیل‌های فیلی فرم تنها یک ساقه بلند دارند و اغلب روی صورت ایجاد می‌شوند.
  • اکثر زگیل‌ها دارای یک سطح خشن و همچنین تعدادی نقاط سوزنی به رنگ مشکی هستند که نشان دهنده مویرگ‌های لخته شده کوچک است.
  • زگیل‌های تروماتایز گاهی اوقات خونریزی دارند و زگیل‌های خونی نیز نامیده می‌شوند.

یک پزشک معمولاً تنها با مشاهدهٔ نوع رشد پوست می‌تواند زیگیل روی پوست را تشخیص دهد. پزشک ممکن است یک نمونه از زگیل را در زیر میکروسکوپ نگاه کند (بیوپسی پوست). این کار ممکن است زمانی انجام شود که تنها با یک مشاهدهٔ ساده پزشک قادر به تشخیص زگیل و نوع رشد پوست نباشد. همچنین بیوپسی یا نمونه‌یرداری پوست ممکن است زمانی انجام شود که پوست رشد کرده تیره‌تر از پوستی است که در اطراف آن قرار دارد، به صورت پچ‌های نامنظم و بزرگ روی پوست است و یا دارای خونریزی یا رشد سریع می‌باشد.

چگونه زگیل‌ها گسترش می‌یابند؟

زگیل به راحتی توسط تماس مستقیم با یک ویروس پاپیلوما انسانی گسترش می‌یابد. شما می‌توانید با دست زدن به زگیل و سپس دست زدن به بخش دیگری از بدن خود را آلوده کنید.همچنین شما می‌توانید شخص دیگری را با به اشتراک گذاری حوله، تی شرت یا سایر موارد شخصی آلوده کنید. پس از تماس با ویروس پاپیلوما، ممکن است پیش از این که بتوانید موردی را مشاهده کنید، زگیل به مدت چند ماه به صورت آهسته در زیر پوست رشد کند.

بعید است که در هر بار تماس با ویروس پاپیلوما دچار زگیل شوید. در بعضی از افراد احتمال ابتلای بیشتری به زگیل نسبت به سایرین وجود دارد.

درمان با استفاده از لیزر

از بین بردن و درمان زیگیل توسط یک پزشک متخصص مجرب انجام می‌شود. داروهای بی حس کننده موضعی یا داروهای خفیف برای کنترل درد، بسته به موقعیت زگیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرایند درمان

در طول درمان زگیل با استفاده از لیزر، یک پرتو شدید نور برای سوزاندن و از بین بردن بافت زگیل استفاده می‌شود. انرژی لیزر، رگ‌های خونی که موجب خونرسانی به بافت زگیل می‌شوند را گرم می‌کند و در نتیجه رگ‌ها مسدود می‌شوند و خونرسانی به زگیل متوقف می‌گردد؛ مواد مغذی دیگر به زگیل نمی‌رسد و پس از چند هفته، به طور طبیعی زگیل از بین می‌رود. درمان زگیل با استفاده از لیزر یک روش نسبتاً رایج و سریع است اما بر خلاف اکثر درمان‌های دیگر نمی‌توان این روش را در خانه انجام داد.

بهبود

زمان بهبودی پس از برداشتن زگیل با استفاده از لیزر می‌تواند طولانی باشد و درد در منطقه تحت درمان چند روز پس از انجام درمان امری معمول است. گاهی اوقات، درمان‌های متعددی برای از بین بردن زگیل مورد نیاز است. درمان لیزر برای از بین بردن زگیل همچنین می‌تواند یک روش بسیار گران باشد.

خطرات

عفونت بزرگترین خطر از بین بردن زگیل با استفاده از لیزر است زیرا یک روش جراحی محسوب می‌شود. هر زمان که پوست بریده شود، خطر عفونت همیشه یک مسئله است. در صورت مشاهدهٔ تورم، احساس درد یا بروز علائم زیر ممکن است دچار عفونت در ناحیهٔ تحت درمان با لیزر شده باشید:

• احساس گرما در منطقه تحت جراحی یا حساسیت به لمس
  • ترشح مایعات سفید، زرد و یا سبز از اطراف منطقه تحت درمان جراحی
  • تب 100 درجه فارنهایت یا بیشتر از آن، بدون آن که دلیل احتمالی دیگری وجود داشته باشد.

در هنگام جراحی با استفاده از لیزر به اندازه عمل جراحی معمولی خطر عفونت وجود ندارد. در عمل‌های جراحی معمول، بافت زگیل برش داده می‌شود و زگیل از پوست خارج می‌گردد. درمان با لیزر همچنین روشی ایمن‌تر است. در هر صورت، هنگامی که ویروس پاپیلوما در بدن باشد، همیشه احتمال ایجاد زگیل و بازگشت آن وجود دارد. اکثر زگیل‌ها بی‌خطر هستند، اما برخی از انواع ویروس پاپیلوما که موجب ایجاد زگیل‌های تناسلی می‌شوند می‌توانند منجر به بروز سرطان شوند.

درمان‌های خانگی

مراقبت‌های خانگی در از بین بردن زگیل یا زگیل‌ها مؤثر می‌باشند. مهم نیست که از چه روشی استفاده می‌کنید، در 60 تا 70 درصد از موارد زگیل‌ها از بین می‌روند. روش‌های درمان خانگی ممکن است با استفاده از دارو یا بدون آن انجام شوند.

هدف نهایی درمان‌های پزشکی (نه درمان‌های جراحی) این است که بدن فرد مبتلا زگیل را به عنوان یک مشکل خارجی تشخیص دهد و آن را از بین ببرد، همانند زمانی که بدن ویروس سرماخوردگی را دفع می‌کند.

درمان با استفاده از اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک با نام‌های تجاری مختلف در داروخانه موجود است. اسید سالیسیک در شکل‌های مایع به رنگ زرد یا به عنوان یک گچ برای برش و قرار دادن بر روی بافت زگیل وجود دارد.

ناحیه‌ای که زگیل روی آن قرار دارد باید در آب گرم 5 تا 10 دقیقه خیس شود. سپس زگیل را باید با یک تیغ خراش دهید. یک تیغه پلاستیکی ساده برای این کار مناسب است، که پس از مصرف می‌توانید آن را دور اندازید. خراش‌ها را به گونه‌ای ایجاد کنید که زگیل دچار خونریزی نشود.

اسید سالیسیلیک آماده را روی بافت زگیل اعمال کنید. اسید سالیسیلیک اسید به بافت طبیعی پوست آسیب می زند، بنابراین آن را در مناطق دیگر پوست اعمال نکنید. مدت زمان استفاده را با توجه به آن چه در دستورالعمل بسته داروی اسید سالیسیک درج شده است، تنظیم نمایید.

کرایوتراپی

محصولات بی شماری برای فریز کردن زگیل با استفاده از دی متیل اتر و پروپان در دسترس هستند که نیازی به نسخه و تجویز پزشک ندارند. از دستورالعمل‌های بسته به طور دقیق پیروی کنید و مراقب باشید تا محصول به پوست سالم اطراف اعمال نشود.

پیشگیری از زگیل

راه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد زیگیل وجود دارد و در صورت اطلاع از این روش‌ها، می‌توانید از ایجاد و گسترش زگیل به قسمت‌های دیگر بدن خود جلوگیری نمایید. از نکات ساده زیر پیروی کنید:

• دست‌ها را به طور منظم بشویید، مخصوصاً اگر با فردی که مبتلا به زگیل بوده است تماس داشته‌اید.
  • به زگیل‌های خود را دست نزنید.
  • زگیل را با باند بپوشانید.
  • دست‌ها و پاهای خود را خشک نگه دارید.
  • هنگامی که در رختکن‌های عمومی یا یک مرکز حمام عمومی هستید، از دمپایی‌های مخصوص استفاده کنید.