درمان زگیل یا تبخال آلت تناسلی با لیزر

زگیل‌های تناسلی غده‌های رنگ گوشت یا خاکستری هستند که در ناحیه تناسلی و ناحیه مقعد در مردان و زنان یافت می‌شوند. زگیل‌ها می‌توانند در اندازه‌ها و اشکال‌ مختلف باشند. برخی از زگیل‌ها به شکل تکه‌های سفید تخت به نظر می‌رسند، و برخی از آنها ناصاف مانند دسته‌های کوچک گل کلم هستند. گاهی اوقات کلا نمی‌توانید زگیل‌ها را ببینید.

زیگیل تناسلی گاهی اوقات با عنوان کوندیلوما آکومیناتا یا زگیل‌های مقاربتی شناخته می‌شود. این بیماری شایع‌ترین بیماری منتقله از راه جنسی است که توسط یک ویروس ایجاد می‌شود. زگیل تناسلی هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در هر سنی رخ دهد. اکثر افراد مبتلا به زگیل‌های تناسلی بین سن 17 تا 33 سالگی هستند. زگیل‌های تناسلی بسیار مسری هستند. احتمال خطر ابتلا به عفونت از طریق تنها یک تماس جنسی با فردی که زگیل تناسلی دارد، وجود دارد.

درمان لیزر در کلینیک لیزر مونالیزا توسط موثرترین روش حذف زگیل تناسلی انجام می‌شود. مطالعات مختلفی تاثیر درمان را نشان داده‌اند، که نشان می‌دهد لیزر رنگ پالسی یک گزینه جایگزین ساده و مطمئن برای مبارزه با زگیل است.

هر نوع زگیل را می‌توان با لیزر رنگی پالسی درمان کرد، اما برای زگیل‌هایی که دارای نقاط قرمز هستند، و آنهایی که بافت ضخیم دارند و قبلا درمان نشده‌اند بهتر کار می‌کند. از آنجا که هر پالس لیزر می‌تواند موجب احساس درد کمی شود، بی‌حسی موضعی ممکن است به ناحیه اعمال شود، اما معمولا بی‌حسی نیاز نیست. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با شماره‌های  02182499623 و 02182499624 تماس بگیرید.

دلایل زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) هستند. بیش از 100 نوع ویروس HPV شناسایی شده است؛ تقریبا 40 مورد از این موارد پتانسیل آلوده کردن ناحیه تناسلی را دارند.

در زنان، فعال شدن ویروس پاپیلوم که منجر به ظهور زگیل‌های تناسلی می‌شود می‌تواند به دلایل زیر به وجود آید:

• کاهش ایمنی
  • خنک شدن یا گرمای بیش از حد بدن
  • دوره بارداری
  • استرس دائمی و تنش عصبی
  • مصرف بیش از حد الکل و دخانیات

با کاهش ایمنی و یا دیگر عوامل آزار دهنده، ویروس پاپیلوم بر روی پوست تجمع می‌یابد و تقسیم سلول‌های مخاطی را سرعت می‌بخشد. در نتیجه‌ی تقسیم کنترل نشده، غشا مخاطی یا ناحیه‌ی پوست شروع به گسترش می‌کند و به کندیلوم تبدیل می‌شود.

علائم زگیل تناسلی

اکثر افراد مبتلا به HPV نشانه‌ای ندارند. اما در صورتی که دارای علائم باشند نشانه‌ها ممکن است خفیف باشند، به طوریکه افراد ندانند که دچار عفونت هستند. علائم ممکن است شامل درد و خونریزی باشند، یا ممکن است زگیل تناسلی قابل مشاهده باشد.

اگر دچار علائم تبخال تناسلی هستید، احتمالا 2 تا 3 ماه بعد از عفونت رخ می‌دهند. اما شما می‌توانید علائم را از 3 هفته تا چند سال پس از عفونت داشته باشید. زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده تنها در طول عفونت فعال ظاهر می‌شوند. اما ممکن است ویروس گسترش یابد حتی اگر نتوانید زگیل‌ها را مشاهده کنید.

تشخیص زگیل و تبخال تناسلی اغلب بر اساس یافته‌های به دست آمده از سابقه و ظاهر زگیل‌های تناسلی است.

• گاهی اوقات، ضایعات تنها با تکنیک افزایش به نام acetowhitening قابل مشاهده هستند. این تکنیک شامل استفاده از 5٪ محلول استیک اسید به ناحیه نشانه به مدت 5-10 دقیقه است. نواحی آلوده سفید می‌شوند.
  • بزرگ‌سازی ناحیه (کولپوسکوپی) با استفاده از یک اسکوپ ممکن است برای دیدن ضایعات ضروری باشد. در زنان، برای بررسی ضایعات در کانال واژن و بر روی گردن رحم کولپوسکوپ ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.
  • تست پاپ اسمیر معمول همیشه باید به منظور بررسی شواهدی از عفونت HPV و سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم انجام شود.
  • اگر ضایعه به نظر غیرطبیعی برسد یا پس از درمان دوباره رخ دهد، بیوپسی می‌تواند انجام شود.
  • آزمایشات آزمایشگاهی ویژه نیز می‌تواند برای تایید حضور عفونت HPV استفاده شود.

مزایای درمان لیزر برای زگیل‌ها

• به طور معمول زخم کمی بر جا می‌گذارد یا اصلا زخمی برجا نمی‌ماند.
  • تنها به بی‌حسی موضعی نیاز دارد.
  • سریع و آسان انجام می‌شود.
  • درمان عالی برای زگیل‌ها

چرا جراحی لیزر انجام می‌شود؟

جراحی لیزر برای رفع تبخال و زگیل تناسلی زمانی ممکن است انجام شود که:

• داروها در درمان زگیل شکست خورده و زگیل‌ها باید برداشته شوند.
  • زگیل‌ها فراوان و گسترده هستند.
  • زگیل‌ها باید در حین بارداری درمان شوند. هنگامی که درمان باید در دوران بارداری انجام شود پزشک این روش را توصیه می‌کند.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

این درمان برای زگیل‌ تناسلی بزرگ و یا عودکننده استفاده می‌شود. جراحی لیزر از یک پرتو شدید نور یا لیزر برای سوختن و تخریب بافت زگیل استفاده می‌کند. بسته به تعداد زگیل‌هایی که باید برداشته شوند یا اندازه محل تحت درمان، بی‌حسی موضعی اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. حذف زگیل یک روش ایمن و موثر است که می‌تواند حتی در حساس‌ترین قسمت‌های بدن مورد استفاده قرار گیرد. لیزر از بین بردن زگیل همچنین می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد دوباره‌ی زگیل استفاده شود.

درمان حذف زگیل تناسلی با لیزر باعث ناراحتی‌ که اغلب با سایر انواع روش‌های حذف زگیل مرتبط است نمی‌شود، و برای بزرگسالان و کودکان در تمام سنین ایمن و بی‌خطر است.

تعداد درمان‌های مورد نیاز حذف زگیل با لیزر برای حذف دائمی زگیل‌ها بستگی به اندازه، محل و تعداد زگیل‌ها دارد. زگیل‌های ساده تنها ممکن است نیاز به یک جلسه درمان داشته باشند در حالی که زگیل‌های عمیق‌تر و شدیدتر ممکن است نیاز به چندین جلسه درمان حذف زگیل با لیزر داشته باشند.

پس از درمان

زمان بهبودی بستگی به محل و تعداد زگیل‌های حذف شده دارد. بهبودی معمولا در 2 تا 4 هفته رخ می‌دهد. برای زنان و مردانی که جراحی لیزر داشته‌اند، در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید با پزشک تماس بگیرند:

• خونریزی طولانی مدت بیش از یک هفته
  • درد شدید
  • ترشح بد بو یا مایل به زردی، که ممکن است نشانه‌ای از عفونت باشد.

از مقاربت جنسی تا زمانی که ناحیه تحت درمان بهبود یابد و زخم از بین برود اجتناب کنید (معمولا به مدت 1 تا 3 هفته بسته به اندازه محل درمان شده).

خطرات

جراحی لیزر ممکن است باعث ایجاد یکی از موارد زیر شود:

• درد، تورم یا خارش
  • ترشح از واژن یا آلت تناسلی
  • جراحات در ناحیه درمان شده
  • بافتی که به هم چسبیده است.
  • پوست انداختن بافت مرده
  • زخم
  • جریان ادرار زیاد و پاشیدن ادرار، برای درمانی که در مجرای ادرار انجام شده، رخ می‌دهد. زخم آلت تناسلی یک عارضه جانبی ممکن است که می‌تواند منجر به مشکلات ادراری یا نعوظ شود.

درمان‌های خانگی

• برای جلوگیری از آسیب به ناحیه که می‌تواند باعث خونریزی شود، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.
  • برای جلوگیری از انتقال به یک شریک جنسی مراقب باشید.
  • از آنجا که زگیل‌ها خود عفونی هستند، از دست زدن به آنها جلوگیری کنید. از کندن یا فشار دادن زگیل‌ها نیز پرهیز کنید.

واکسن HPV در حال حاضر برای مردان و زنان 9 تا 26 سال توصیه می‌شود. نشان داده شده است که این واکسن در جلوگیری از عفونت با چهار نوع از رایج‌ترین انواع HPV در زنانی که قبلا اصلا در معرض این عفونت قرار نگرفته‌اند ایمن و بسیار موثر است. با این حال، در کسانی که در حال حاضر با زگیل تناسلی آلوده شده‌اند، کمتر موثر است و در برابر همه انواع عفونت‌های HPV محافظت نمی‌کند. مطالعات در حال انجام است تا مشخص شود که آیا واکسن در زنان مسن ایمن و موثر است یا خیر.

از آنجا که هیچ درمانی 100٪ موثر نیست، مهم است که از گسترش ویروس HPV که هر زمان که ممکن باشد باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی و برخی از سرطان‌ها می‌شود، جلوگیری شود. سرایت و انتقال زگیل‌های تناسلی می‌تواند با استفاده از کاندوم کاهش یابد، و فرد آلوده باید تا تکمیل درمان از فعالیت جنسی خودداری کند.