خشکی واژن در هنگام رابطه جنسی: علت و درمان

خشکی واژن که بر اثر آتروفی واژن ایجاد می‌شود، وضعیت ناراحت کننده و دردناکی است که بسیاری از زنان از آن رنج می‌برند اما صحبتی درباره آن نمی‌کنند. روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه وجود دارند، اما متاسفانه برای بسیاری از افراد موثر نیستند. برای این دسته از افراد، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی روش نوینی به نام لیزر مونالیزا تاچ را در درمان موثر این مشکل، تایید و معرفی کرده است که نتایج رضایت بخشی دارد. در مقاله‌ای که پیش رو دارید در مورد کاربرد و مزایای این روش توضیحاتی داده می‌شود.

در دوران یائسگی میزان ترشح استروژن کم می‌شود و رفته رفته متوقف می‌شود. با توقف ترشح استروژن تغییرات زیادی در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود که البته اغلب این تغییرات ناخوشایند هستند. خشکی واژن یکی از شایع‌ترین علائم شروع دوران یائسگی است و با شروع تغییرات ناشی از یائسگی در بدن، یک نفر از هر سه زن به این مشکل دچار می‌شود. آمار خشکی واژن بعد از یائسگی نیز بیشتر از دوران قبل یائسگی است.

البته خشکی واژن می‌تواند بر اثر عوامل دیگری به غیر از یائسگی به وجود بیاید که در این صورت باعث حساسیت و تحریک خفیف می‌شود. گشادی واژن، خشکی و نبود رطوبت در محیط واژینال، می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر زندگی زناشویی و روابط جنسی و اختلالات جنسی زنان داشته باشد.

علت‌ها و دلایل خشکی واژن

در حالت عادی دیواره‌های واژن به کمک لایه‌ی نازکی از مایعی شفاف همیشه مرطوب هستند. یکی از تاثیرات ترشح هورمون استروژن در بدن زنان این است که این لایه‌ی مرطوب در واژن همیشه وجود دارد و کاملا سالم است. با شروع دوران یائسگی میزان ترشح استروژن کم می‌شود که این موضوع باعث می‌شود رطوبت موجود در واژن کاهش یابد و همچنین دیواره‌ی واژن نازک‌تر شود و حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد که به این حالت آتروفی واژن گفته می‌شود. البته علت آتروفی واژن می‌تواند موارد دیگری نیز باشد که به آنها اشاره می‌کنیم

البته یائسگی یکی از دلایل شایع کاهش ترشح استروژن است اما این مشکل می‌تواند بر اثر عوامل دیگری نیز بروز کند که عبارتند از:

• زایمان و شیردهی
  • انجام شیمی‌درمانی و پرتودرمانی برای درمان سرطان
  • برداشتن تخمدان‌ها طی جراحی
  • استفاده از داروهای ضد استروژن برای درمان فیبروم رحم یا انومتریوز

سایر دلایل خشکی واژن عبارتند از:

• سندرم شوگرن (یک اختلال خود ایمنی که بر غدد مربوط به غشای مخاطی تاثیر می‌گذارد)
  • آلرژی و داروهای ضد سرماخوردگی و برخی داروهای ضد افسردگی
  • شست و شو دادن داخل واژن
  • تحریک نشدن کافی قبل از مقاربت جنسی

مهم نیست که خشکی واژن بر اثر چه عاملی ایجاد شده است. به هر حال این حالت برای بسیاری از خانم‌ها مشکلی آزاردهنده است که می‌تواند باعث احساس سوزش، درد و خارش در هنگام برقراری رابطه جنسی شود.

روش‌های درمانی معمول برای خشکی واژن

روش‌های قدیمی ‌درمان خشکی واژن که بر اثر کاهش استروژن ایجاد شده است، استفاده از کرم‌های استروژن واژینال یا داروهای استروژن است که تا حدودی هورمون استروژن را به بدن می‌رساند و باعث بهبود علائم ناشی از خشکی واژن می‌شود.  البته ممکن است این روش برای تمامی‌ افراد مناسب نباشد. جایگزین کردن استروژن از دست رفته بدن می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد اما عوارضی را نیز به همراه دارد.

عوارض داروهای استروژن عبارتند از: تجمع مایع در بافت واژن، افزایش وزن، حالت تهوع، سردرد، حساسیت سینه‌ها به لمس، لکه‌های پوستی، تشکیل لخته خون و افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و سرطان سینه و تخمدان. به علاوه داروهای استروژن برای افراد زیر قابل تجویز نیستند:

• افراد مبتلا به سرطان سینه
  • افراد دارای سابقه ابتلا به سرطان رحم
  • افراد دارای خونریزی واژینال که علت آن هنوز تشخیص داده نشده
  • زنان باردار یا زنانی که در حال شیر دهی هستند

خوشبختانه راه‌های جایگزین دیگری برای درمان خشکی واژن وجود دارند که موثر و نتیجه بخش هستند.

لیزر مونالیزا تاچ روش جایگزین ایمن و بدون جراحی برای داروهای استروژن است که به نحو موثری خشکی واژینال را درمان می‌کند. انجام درمان با لیزر مونالیزا تاچ تنها 5 دقیقه زمان می‌برد و کاملا بدون درد و ناراحتی است و نیازی به ریکاوری ندارد. لیزر مونالیزا تقریبا برای تمام افرادی که به خشکی واژن مبتلا هستند، مناسب می‌باشد.

روش درمان لیزر مونالیزا تاچ برای خشکی واژن

در روش لیزر مونالیزا تاچ برای درمان خشکی واژن، از روند طبیعی بازسازی سلول‌ها در خود بدن استفاده می‌شود. لیزر مونالیزا، سلول‌های واژن را تحریک می‌کند و با تولید سلول‌های جدید و کلاژن سازی، محیط داخل واژن مجددا مرطوب و هیداراته می‌شود و مخاط داخلی واژن بازسازی می‌شود.

این موضوع تاثیر مستقیمی‌ بر بازسازی بافت جداره‌ی واژن و بازیابی خاصیت ارتجاعی آن و تنظیم PH واژن دارد. به طور کلی لیزر مونالیزا تاچ سلامت و عملکرد واژن را درتمام زمینه‌ها بهبود می‌بخشد.

مزایای استفاده از لیزر مونالیزا تاچ در درمان خشکی واژن

این روش به تولید کلاژن در بافت زیرین پوست واژن کمک می‌کند، موجب تکثیر و تولید سلول‌های جدید می‌شود و خون‌رسانی به بافت داخلی واژن را افزایش می‌دهد. بازسازی کامل بافت واژن در طی 30 روز بعد از انجام درمان، کامل می‌شود و خاصیت ارتجاعی واژن و مایع مخاطی داخلی واژن کاملا بازیابی می‌شوند.

روش لیزر مونالیزا تاچ به بهبود علائم نمی‌پردازد بلکه به درمان علت اصلی مشکل می‌پردازد. به کمک این روش PH واژن به حالت طبیعی باز می‌گردد و این موضوع موجب بهبود یا از بین رفتن کامل آتروفی و خشکی واژن می‌شود. سایر مزایای درمان با این روش عبارتند از: بهبود خون‌رسانی به بافت واژن، افزایش حجم بافت داخلی واژن، کاهش درد‌های واژینال، بهبود عملکرد جنسی، رفع مشکلات ادراری نظیر سوزش و عفونت ادرار و بهبود کیفیت روابط جنسی.