تأثیر یائسگی بر روابط جنسی و زناشویی (مشکلات جنسی در یائسگی)

شما به عنوان خانمی که در سن یائسگی ا‌ست، احتمالاً می‌دانید که از لحاظ جنسی از چه چیزهایی لذت می‌برید. اما یائسگی زنان می‌تواند منجر به تغییرات زیادی در زندگی آنها شود. در ادامه با چگونگی تاثیر یائسگی بر روابط جنسی آشنا خواهید شد. بیش از 40 درصد از بانوان در سن یائسگی و پس از آن از مشکلات جنسی و واژن پس از یائسگی (آتروفی واژن) یا پیری واژن رنج می‌برند. در واقع کاهش استروژن علت آتروفی واژن است. دیواره‌های واژن به مرور زمان نازک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی طبیعی و خون‌رسانی آن کاهش می‌یابد. در اثر خشک و باریک شدن غشاء مخاطی محافظ واژن خاصیت لغزندگی واژن کاهش می‌یابد. به هم خوردن تعادل طبیعی اسیدیته (pH) محیط داخلی، به شدت عملکرد و سلامت واژن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

یائسگی چه تأثیری بر عملکرد جنسی شما می‌گذارد؟

آیا گذشتن از مرحله بلوغ و چگونگی تغییر بدنتان را به یاد دارید که برای مدتی احساس می‌کردید همه چیز از حالت طبیعی خود خارج شده است. یائسگی هم در بسیاری موارد نیز همینطور است. تغییرات بزرگی که بدن‌تان متحمل می‌شود، می‌تواند بر بسیاری چیزها تأثیر بگذارد، که شامل تأثیر منفی احتمالی بر میل و رضایتمندی جنسی نیز می‌شود. در زمان یائسگی زنان ممکن است موارد زیر را در مورد رابطه جنسیتان تجربه کنید.

کاهش میل جنسی

یکی از نگرانی‌های بزرگی که بسیاری از زنان یائسه دارند، ترس از دست دادن میل جنسی است. سرد مزاجی زنان در یائسگی از کمبود استروژن می باشد که می‌تواند منجر به تغییراتی در عملکرد جنسی یک زن یائسه شود. زنان یائسه ممکن است متوجه شوند که به راحتی گذشته تحریک نمی‌شوند، و به لمس و نوازش کمتر حساس می‌باشند که می‌تواند منجر به کاهش علاقه به رابطه جنسی شود. به علاوه، تغییرات احساسی‌ای که اغلب به همراه یائسگی ایجاد می‌شود مثل گشادی واژن می‌تواند به کم شدن علاقه یک زن به رابطه جنسی و یا ناتوانی‌اش در تحریک شدن بیافزاید. برای درمان سرد مزاجی زنان روش‌های متفاوتی وجود دارد مثلا با بهره‌گیری از درمان با لیزر مونالیزا تاچ می‌توانند بر این احساس غلبه کنند، ناراحتی و شرمساری ناشی از این بی‌میلی را از بین ببرند و دیگر بار از نزدیکی با همسر خود لذت ببرند.

افزایش خشکی

یائسگی منجر به تغییر در سطوح استروژن می‌شود. استرادیول، شکل فعال استروژن در دوران نزدیک به پیش‌یائسگی، افت کرده و استرون تبدیل به منبع اصلی استروژن می‌شود. استرون شکل ضعیف‌تر استروژن است، که منجر به علائم و نشانه‌های مربوط به یائسگی می‌شود. این امر می‌تواند خشکی واژن را افزایش داده و رابطه جنسی را برای زنان کمتر لذت‌بخش سازد.

درد در هنگام ارتباط جنسی

17 تا 45 درصد از زنان یائسه داشتن درد واژن در هنگام نزدیکی را گزارش داده‌اند. این مسئله می‌تواند در اثر افزایش خشکی یا نازک‌ شدن بافت واژن اتفاق افتد. همچنین می‌تواند از ناراحتی جزئی تا درد شدید متغیر باشد.

تعریق شبانه و گرگرفتگی

این دو می‌تواند معکوس آرامش و رابطه عاشقانه باشند. در شب، علائمی مانند احساس غیرقابل‌تحمل گرما، اغلب همراه با تعریق، و حتی ترس از قرار گرفتن در مکان‌های بسته، بروز می‌کند. در واقع گر گرفتگی زنان یکی از عوارض شایع سن یائسگی است.

پریودهای نامنظم

این امر می‌تواند زمان‌سنجی برای روابط ناگهانی جنسی را سخت نماید.

بی‌اختیاری ادراری استرسی

این مسئله می‌تواند گاهاً در هنگام رابطه جنسی – یا در هنگام رسیدن به اوج جنسی – به وجود آید.

راه‌های درمان علائم آزاردهنده یائسگی چیست؟

تغییر در سبک زندگی

این مرحله درمان یائسگی کمترین مقدار خطر را دارد، اگرچه نیازمند بالاترین میزان انضباط شخصی است. بسیاری مواقع، برخی تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌توانند مزیت‌های بزرگی در مبارزه با علائم یائسگی و به دست آوردن سطح بالاتری از سلامتی، در اختیار شما بگذارند.

اساساً، تکنیک‌های کاهش استرس، مانند یوگا یا مدیتیشن، همراه با ورزش منظم و رژیم غذایی بهبود یافته، می‌توانند یک درمان طبیعی بسیار خوبی برای یائسگی باشند. به ویژه، رژیم غذایی کلید حل این بحران است. مطالعات نشان‌ داده‌اند که رژیم‌های غذایی غنی از مواد غذاهایی که سطح استروژن را افزایش می‌دهند (مانند سویا، سیب، یونجه، گیلاس، سیب زمینی، برنج، گندم و سیب زمینی شیرین) درمان‌های طبیعی بسیار خوبی برای یائسگی هستند.

طب جایگزین

این مرحله شامل چندین نوع متفاوت از  درمان  می‌شود. استفاده از مکمل‌های گیاهی مهم‌ترین نوع درمان است، اگرچه زنان ممکن است علاوه بر آن به سایر روش‌های درمان‌ یائسگی از قبیل طب سوزنی، بیوفیدبک، ماساژ، یا آروماتراپی نیز گرایش داشته باشند. تمامی این درمان‌ها می‌توانند قابل قبول و مؤثر باشند.

در مورد مکمل‌های گیاهی، دو نوع از گیاهان هستند که می توانند برای درمان علائم یائسگی مورد استفاده قرار گیرند: مکمل های گیاهی فیتواستروژنیک و مکمل های گیاهی تنظیم‌کننده هورمون.

استفاده از ترکیبی از روش‌ها معمولاً مؤثرترین راه است. تغییر سبک زندگی همراه با استفاده از طب جایگزین به احتمال زیاد بهترین درمان برای یائسگی خواهد بود. با این حال، برای برخی از زنان، علائم آنقدر شدید هستند که درمان جدی‌تری لازم خواهد بود.

داروها و جراحی

اقدام به انجام در مرحله سوم درمان یائسگی بالاترین خطر و اغلب بالاترین هزینه را دارد. رایج‌ترین درمان دارویی برای درمان علائم یائسگی، هورمون درمانی (HRT) است. ممکن است این روش یک درمان سریع و قوی برای مبارزه با عدم تعادل هورمونی باشد؛ اما، متاسفانه، عوارض جانبی جدی به همراه و خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را در میان زنان افزایش می‌دهد.

لیزر مونالیزا تاچ، راهی امن برای درمان تمامی علائم یائسگی

لیزر مونالیزا تاچ یک فرایند پزشکی لیزری است که به عنوان بهترین راه برای از بین بردن عوارض یائسگی، از قبیل خشکی واژن و درد در هنگام نزدیکی،  بدون هورمون یا جراحی شناخته شده است. با تقبل هزینه لیزر مونالیزا مراجعه کننده، با تسریع روند بازیافتن تعادل مخاط ناحیه تناسلی، به شیوه‌ای بی‌خطر و عملاً بدون درد، با استفاده از روش‌هایی مشابه روش‌های کم کردن سرعت پیری پوست صورت،  با تأثیرات منفی یائسگی بر روابط جنسی مقابله می کند.

مونالیزا تاچ چگونه عمل می‌کند؟

لیزر مونالیزا تاچ یا لیزر واژن باعث تولید کلاژن را در بافت مخاطی واژن تحریک می‌کند، که قابلیت ناحیه مورد درمان را بهبود بخشیده و جریان خون را به حالت مناسب باز می‌گرداند. به منظور سرعت بخشیدن به تجدید حیات مخاط واژن، لیزر واژن درون کانال واژن قرار می‌گیرد و به سمت بافت سطحی و عمقی تنظیم می‌شود. پرتوهای مکسر نور به مناطق کوچکی از بافت نفوذ کرده و در لایه اپیتلیال مخاط واژن زخم‌های کوچک ایجاد کرده، و فعالیت‌های عروقی را تسریع می‌نمایند. دوره اولیه درمان شامل سه بار اعمال لیزر می‌شود که بین هر کدام 6 هفته فاصله قرار دارد، پس از تکمیل، متعاقباً یک درمان سالانه برای حفظ سلامت بافت واژن توصیه می‌شود. بسیاری از زنان پس از دور درمانی اول و دوم بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کنند، با این حال، برای کسب نتایج مطلوب لازم است سه دوره درمان انجام شود.